Brandstofverbruik en CO2-uitstoot

CO2 & brandstofgebruik

Brandstofefficiëntie is het verband tussen de afgelegde afstand in een voertuig en de hoeveelheid verbruikte brandstof. Geavanceerde motor- en transmissietechnologie, aerodynamica en gewichtverlagende acties helpen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot laag te houden, en leveren tegelijk een aanzienlijk vermogen en hoge prestaties.

Ons motorassortiment omvat de meermaals bekroonde Ford EcoBoost-benzinemotor met Auto Start-Stop en innovatieve turbolader om brandstofverbruik en uitstoot verder te verbeteren. Zowel onze benzine- als dieselmotoren voldoen aan de recentste strenge Europese milieu-eisen.


Het verband tussen CO2-uitstoot en brandstofverbruik

  • Grafiek CO2 en brandstofgebruik
  • Auto's aangedreven door benzine- of dieselmotoren stoten CO2 en andere stoffen uit via hun uitlaat. Vanwege zijn invloed op het milieu, is CO2 in veel landen de basis voor huidige en toekomstige emissiewetgeving, evenals voor autobelastingstelsels.

    De hoeveelheid CO2 die een auto uitstoot, houdt rechtstreeks verband met de hoeveelheid brandstof die hij verbruikt – hoe meer brandstof een auto verbruikt, hoe meer CO2 wordt uitgestoten.


Nieuwe testprocedure voor brandstofverbruik

De officiële testprocedure voor brandstofverbruik verandert. In september 2017 werd er een nieuwe officiële gestandaardiseerde testprocedure voor brandstofverbruik ingevoerd voor Europa: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) .

Deze nieuwe test werd ontwikkeld om het reële rijgedrag beter weer te geven, ter vervanging van de oude NEDC-testcyclus. Vergeleken met de vorige testgegevens zullen de resultaten dichter aansluiten bij de resultaten die in realiteit op de weg behaald worden.

De nieuwe testprocedure omvat:

  • Realistischer rijgedrag (sneller en dynamischer, breder temperatuurbereik)
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden
  • Een grotere verscheidenheid aan rijscenario's
  • Optionele uitrusting en laadvermogen, verschillende motoren, transmissies en wielgroottes
  • CO2-waarde van individueel voertuig

Wanneer u de nieuwe gepubliceerde cijfers ziet, zal u misschien denken dat de brandstofprestaties van uw auto slechter zijn geworden, maar dat is niet zo. Hoewel de gepubliceerde cijfers bedoeld zijn om het brandstofverbruik nauwkeuriger weer te geven, blijft het een laboratoriumtest en kan de test geen rekening houden met verkeersomstandigheden, het weer, voertuigladingen of rijstijlen.


WLTP testprocedure voor brandstofverbruik

In september 2017 werd er een nieuwe officiële gestandaardiseerde testprocedure voor brandstofverbruik ingevoerd voor Europa: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

WLTP meet reëel-rijgedrag

Deze nieuwe test werd ontwikkeld om het reële rijgedrag beter weer te geven, ter vervanging van de oude NEDC-testcyclus.

Testprocedure voor brandstofverbruik

Vergeleken met de vorige testgegevens zullen de resultaten dichter aansluiten bij de resultaten die in realiteit op de weg behaald worden.


6 tips om zuiniger te rijden

Ford onderhoud

Laat uw auto onderhouden en controleer regelmatig het oliepeil. Goed onderhouden auto's werken efficiënter.

Controleer bandenspanning

U moet de bandenspanning maandelijks controleren en aanpassen. Banden met te lage bandenspanning kunnen het brandstofverbruik met maar liefst 4 % verhogen.

Overweeg voertuiggewicht

Het voertuiggewicht is een belangrijk factor op het gebied van brandstofefficiëntie. Reis licht door geen onnodig gewicht mee te nemen in de koffer of de cabine.

Verwijder lege dakrekken

Verwijder lege dakrekken en houd de vensters gesloten. Dit zal de windweerstand verminderen en brandstof helpen besparen.

Pas uw remgedrag aan

Rij rustig en kijk zo ver mogelijk vooruit. Door plots te versnellen en plots te remmen verhoogt het brandstofverbruik.

Optimaliseer uw versnellingskeuze

Wanneer u versnelt, selecteer dan zo vroeg mogelijk een hogere versnelling. Ford-modellen hebben schakelindicatoren om de versnellingskeuze te optimaliseren.



CO2 en verbruik

De uitstoot van CO2 staat vandaag bovenaan de agenda van iedere autoconstructeur. In de overtuiging dat ecologische inspanningen het meeste effect hebben bij toepassing op een breed scala aan standaardmodellen, biedt Ford de meest uitgebreide keuze van alle fabrikanten wat betreft auto’s die onder de grens van 120 gram per kilometers blijven. Zo is Ford de fabrikant met het grootste verkoopvolume in ‘groene’ auto’s. Voor dit uitgebreide gamma aan ecologische wagens hanteert Ford dezelfde filosofie: de groene technologie moet voldoende eenvoudig zijn om betaalbaar te blijven, moet meteen beschikbaar zijn en ze moet kunnen worden toegepast op een groot verkoopvolume.

Klik op onderstaande link voor een overzicht van de CO2-uitstoot en het gemengde verbruik* van het ganse Ford-gamma.

Download het overzicht (PDF 620KB)

(Voor de NEDC 2.0-waarden, raadpleeg de prijslijsten)


  • [*]Het brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik/actieradius van de Ford voertuigen (hierna: “Verbruik”) wordt sinds 2018 gemeten op basis van de WLTP-testprocedure (“World Harmonised Light Vehicle Test Procedure”) die de vroegere NEDC-testprocedure vervangt. De invoering van deze WLTP-test kan invloed en gevolgen hebben op de fiscaliteit van het voertuig. De WLTP-testprocedure is er op gericht om de verschillende vormen van Verbruik op basis van een testprocedure en een testcyclus op een gestandaardiseerde wijze te meten in een testlabo en dit op een voertuig in basisuitrusting. Hoewel deze WLTP-test een meer realistische testprocedure betreft voor het meten van het Verbruik van de voertuigen, zal deze procedure er voornamelijk op gericht zijn om een vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende modellen en de verschillende merken. Het daadwerkelijk Verbruik kan echter verschillen van de aangegeven waardes. Het gewicht en/of de luchtweerstand van optionele uitrustingen (inclusief optionele velgen en/of banden), de rijstijl, de verkeersomstandigheden en/of bepaalde omgevingsfactoren kunnen deze beïnvloeden. In het bijzonder zal het stroomverbruik, elektrisch rijbereik/actieradius van elektrische voertuigen sterk kunnen variëren afhankelijk van de snelheid, de weeromstandigheden en temperaturen, het gebruik van bepaalde apparaten zoals de klimaatregeling, het gewicht dat het voertuig moet dragen, … tijdens het rijden maar ook tijdens het opladen van de batterij. Het daadwerkelijke Verbruik van een elektrisch voertuig (met name de afstand die u kunt rijden tussen oplaadbeurten) kunnen dan ook (soms sterk) verschillen van de WLTP-waarden. De verkopende Ford-verdeler, Ford en de fabrikant van het voertuig wijzen elke aansprakelijkheid hieromtrent af, daarenboven wijzen deze iedere aansprakelijkheid af voor de gevolgen van bovenvermelde evoluties en wijzigingen. Indien u graag meer informatie wenst met betrekking tot deze waarde, de fiscaliteit en/of de laatste federale en/of gewestelijke beslissingen ter zake, gelieve contact op te nemen met uw Ford-verdeler, en/of de bevoegde federale en/of gewestelijke overheidsinstantie.



Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws


Neem contact op via WhatsApp